Dragon Media

Rätt design på den nya logotypen


skrivet den 06 aug av Sleepy, klockan:08:49

Det finns många saker som är viktiga när man sysslar med logotyper. Det är alltid svårt att sätta ut regler för hur designen ska se ut generellt sätt. När det kommer till logotyper är det idag mycket raka typsnitt och en stilren design som gäller. Dock spelar alltid företag och bransch in i valet av design. Logotypen ska kommunicera vad företaget står för. Det gäller att lära känna både målgruppen och branschen.

Färg, typsnitt och form i olika branscher 

Olika färger betyder olika saker i olika branscher. Det finns så klart en anledning till att företag som jobbar med natur har gröna färger och företag som jobbar med el och vatten har blåa färger i sina logotyper. Dyra klädaffärer har ofta stora smala typsnitt, medan mindre billiga affärer har små och tjocka typsnitt. Är man modig kan man också utnyttja färg, form och typsnitt för att sticka ut i sin bransch. Genom att använda nya kombinationer och helt enkelt våga vara annorlunda. Det är en mycket svårare metod, men också en metod där man har större möjlighet att synas om man lyckas med det.

Vilken målgrupp har ditt företag? 

En annan sak som är väldigt viktig när du ska skapa din logotyp är som sagt vad du har för målgrupp. Det är en stor skillnad på att ha en ung eller gammal målgrupp. En teknik- eller historieintresserad målgrupp osv. Underskatta inte hur nyttigt det kan vara att kommunicera med din målgrupp. Ta reda på vad de gillar och vad som fångar deras blick. 

I slutändan handlar det om att skapa en logotyp som du kan stå bakom och som representerar det ditt företag står för. Talesättet "less is more" är ofta gångbart när man jobbar med logotyper och ett vanligt fel nybörjare gör är att de försöker för mycket. 


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Comments are closed